Dziedziną szczególnie predestynowaną do rozwijania tego rodzaju procedur badawczych Jest poetyka filmu – zarówno opisowa jak historyczna. Z tego właśnie przekonania zrodził się wyrażony w tytule pracy główny kierunek podjętej w niej refleksji badawczej: autor jako problem poetyki filmu.Osobną kwestię badawczą stanowi problematyka ewolucji pojęć autora i autorstwa w dziejach refleksji nad filmem. Zarówno rozważania teoretyków kina, jak i wypowiedzi samych twórców, prezentujące nieraz bardzo wysoki stopień teoretycznego wtajemniczenia (Pudowkin, Eisenstein, Pasolini i in.), dostarczają badaczowi myśli filmowej niezmiernie obfitego materiału. Zagadnieniu temu zamierzam poświęcić odrębne opracowanie. Do chwili obecnej objęło ano historię refleksji nad autorem w epoce kina niemego (art. Od realizatora do artysty. Początki refleksji nad autorem w filmie niemym), dzieje francuskich koncepcji autorskich z lat 1907-1957: od Melićsa do Bazina (Paradoksy rozwoju francuskiej myśli autorskiej) oraz powojenne angielskie i amerykańskie dokonania badawcze na tym polu (Współczesne kierunki anglosaskiej refleksji nad autorem filmowym). Trzy wymienione studia złożone zostały do druku w Ossolineum i w Wydawnictwie Uniwersytetu śląskiego.
Dodane dnia Styczeń 17th, 2016 przez Jeremi
GŁÓWNY KIERUNEK PRACY

Głosy: (Głosy na Tak: , Głosy na Nie: , Wszystkich głosów: )